08 december 2006

Sakta återvänder ordningen

Såhär snart en vecka efter att jag hade en fest i min lägenhet börjar saker och ting återgå till sina vanliga platser.

En (av få) fördelar med att ens sociala kretsar åldras är att de saktar ner. Det var inte alls så mycket att städa upp som det var efter fester för femton år sedan.

Disken försvann snabbt tack vare diskmaskinen. Trasiga stolar och det som sorterats ut som sopor innan festen kördes till tippen. Panten pantades. Spyan på grannens cykel tvättades bort. Toalettdörren hakades tillbaks på sina gångjärn. De flesta ytor har torkats av. Nya köksstolar inhandlades igår på Emmaus Björkå, vita Myran-kopior. Fler än jag behövde, men de kan staplas någonstans.

Det enda (njae, nästan) som kvarstår är soffan på fel plats i. Det är medvetet. Jag ville experimentera: vill jag utnyttja rummets storlek och golvyta eller vill jag ha en mysig hörna. Nu kan jag svara, och det är som jag trodde: jag skiter väl i golvytan, jag vill ha ett hörn att försvinna i. Så snarast kommer soffan att åka tillbaks ut mitt i rummet, vänd mot natthimlen utanför fönstret, med ryggen mot vardagen.

Inga kommentarer: