27 november 2006

Cubicle drama queens II

Ok, så det finns ett gäng från jobbet som ibland frågar om jag ska med ut på en öl efter jobbet. Några av dom yngre. Singlar och/eller med dåliga förhållanden. Och så jag, i ett förhållande så pass bra att jag kan gå ut på efter jobbet-öl utan att behöva börja förhandla om det en vecka i förväg.

En fredag var vi hembjudna till en i gänget, och där drack vi vin, käkade pizza och blev fulla som vanligt. Skoj, innehållslöst (eller menar jag kravlöst?) och avslappnat.

Men i fredags flippade plötsligt en snubbe. Drämde ölen i bordet och marscherade iväg. Tjejerna efter, "Vad är det? Hur är det?" Han ville gå till nästa ställe "Nu!". Ok, de följde med och jag satt kvar med en bekant jag av en slump sprungit på, och bad om ett sms när de fastnat på något nytt ställe, så att jag kunde komma dit. Det fick jag också, och tog mig dit.

När jag kom fram hade en av tjejerna gått hem och snubben var jävligt otrevlig och aggressiv, verbalt. Tjejen som var kvar var inte till någon hjälp, vi var dessutom alla rätt vingliga av alla drinkar och annat - som alltså vanligtvis inneburit mer skoj, inte mindre. Så jag höll mig borta och pratade istället med den bekant jag dragit med.

Under helgen får jag via msn höra att tjejen som gått blivit förolämpad av snubben, ungefär som jag alltså, och därför gått hem. Hon tycker det var trist, men eftersom hon inte jobbar kvar här längre betyder det ju inte så mycket, kanske.

Så nu sitter jag här och undrar om inte snubben ska komma och be om ursäkt. Och undrar om jag ska vara så storsint att jag tar upp frågan. Men ärligt talat tror jag att jag skiter i det. Jag har ingen som helst kontakt med dessa människor utom vid dessa sällsynt efter jobbet-öl, och den upplevelsen kan jag ha med andra.

Men när jag skriver ovanstående märker jag att jag tycker det är synd. Just för att det var skoj, innehållslöst (eller menar jag kravlöst?) och avslappnat.

Och jag känner igen mig i snubbens beteende. Jag jobbar fortfarande på det, och har en lapp i min plånbok där det står "Vi kan prata om det här imorgon!".

Inga kommentarer: