17 oktober 2006

Warum bist du so müde?

Maj:
Projektledare/uppdragsgivare (P): Här är listan över vad som ska vara klart i mitten av augusti.

Jag räknar på denna beställning av standardmaterial (vilket kanske P borde gjort?) och meddelar resultatet:

Jag (J): För att detta ska bli klart krävs det att fyra personer jobbat heltid med det.
P: Jaså? Ja då tar vi in en och en halv till. Och gör det lite snabbt, så får vi rätta till eventuella småfel i efterhand.

Under maj, juni och augusti ändras förutsättningar och innehåll i beställningen flera gånger. Material levereras ofullständigt och P har ingen kontroll på var olika delar av beställningen befinner sig.

Augusti:
P: Vad mycket det är kvar att göra - vi får verkligen prioritera hårt.
J: Men det är skoj att se att min prognos stämmer nästan exakt.
P: Ja, det är förstår bra...

September:
P: Det är så många felrapporter kring materialet - vi får ha ett möte med supporten.
J: Ok.
Supporten (S): Ja, det är fel här och här.
J: Jaså, bara det, ja, med tanke på att vi gjort allt snabbare än vi normalt borde, för att hinna till er orealistiska deadline så är det ju faktiskt ganska lite fel.
P: Ja, men sen skulle jag vilja att det såg ut såhär och såhär, och inte som det sades i beställningen.
J: Ok, då sätter vi igång med denna tilläggsbeställning.

Oktober:
VD: Varför är det så många fel i materialet du levererat? Det får du rätta till utan betalning.
J: Vad är det för fel?
P: Jag vill att det ska se ut såhär och såhär, och inte som det sades i beställningen.

Så i eftermiddag är det möte och jag tänker: förutom att jag gör halva P:s jobb ska jag rätta till konsekvenserna av den dåliga planeringen och de felaktiga prioriteringarna utan att få ersättning för det.

Inga kommentarer: