25 maj 2005

Jag ska se Sonic Youth live

Jag fick läsa det flera gånger för att förstår att det var sant: Sonic Youth kommer till Accelerator i Malmö. Biljett är inköpt.

Sonic Youth är ett av de där banden som jag faktiskt hade gett upp hoppet om att få se live. PJ Harvey är en annan sådan artist.

Jag förstod härom året att Accelerator-turnén är en chans för sådana som mig att kunna hänga med i ny bra musik. För två år sedan spelade Will Oldham där - det var inte förrän ett halvår senare som jag förstod hur gärna jag hade velat vara där. Förra året såg jag band som Explosions in the Sky, Lali Puna och The Go! Team (även om jag tyvärr inte minns mycket av de sistnämnda...). Hursomhelst: band jag inte hittat av mig själv.

Jag ska se Sonic Youth. Jag kommer att tänka på klottret på Lönngatan som stod kvar i många år: "Tack gode gud för att jag fick se Pink Floyd".

Inga kommentarer: