04 februari 2007

Jenny Holzer

Igår tänkte jag att "jag måste ta mig ut ur lägenheten", och dessutom var det väldigt soligt och fint. Bilen startade inte, så jag tog tåget till Lund.

Väl där gick jag till Skissernas Museum. Det var väl enda stället jag kunde komma på. På vägen dit såg jag på en affisch att där var en Jenny Holzer-utställning, vilket gjorde mig om inte glad så åtminstone lite mer engagerad. När jag i slutet på åttiotalet jobbade "i konstbranchen" och var på konstmässa i någon stor europeisk stad - jag har glömt var - var hon en av få friska fläktar. Redan då var hon däremot för stor för att det skulle vara lönt att kontakta henne för en utställning i ett litet Malmögalleri. Så jag köpte en bok som stått i mina olika bokhyllor sedan dess.



Konceptkonst är kanske inte så skoj alltid, men som sagt - sammanhanget var en gigantisk konstmässa där hon var en av de som märktes. Naturligtvis var Barbara Kruger en annan som märktes.



Jag tyckte väl egentligen mest utställningen var ett helt ok tidsfördriv - vilket var precis vad jag behövde. Efteråt gick jag upp och ner för gatorna i Lund och mindes då och då något lite från åren jag bodde där. Kinarestaurangen där jag åt med Mi och R. Fiket där jag försökte prata med Ma. Sådana saker. Det slog mig hur lite jag förändrats i vissa avseenden. Jag blev hungrig men fick nojja för att fika själv. Det kändes också som då. Det var otroligt mycket folk överallt, de verkade shoppa. Jag tänkte det skulle finnas glasögonbågar till mig som inte finns i Malmö - vilken idiot-idé tycker jag nu - men hittade inga.

På tåget tillbaks ringde M som ville ta en öl. Det var på tiden. Trots min kemiska bakfylleångest idag mår jag mycket bättre.

Idag kommer det hit några andra nördar för att spela spel - det känns också bra. Det blir nog Junta som ju kom i ny utgåva för några år sedan.

1 kommentar:

Charlotte W sa...

Underbar, den där bilden av Kruger.
Jag fick ett fint litet "träkort" av Jenny Holzer i present för några år sen. Från min syster. She & I are NOT bästisar. "You are guileless in your dreams" står det på det. Fortfarande undrar jag om det finns en förtäckt förolämpning i det där nånstans.