22 januari 2007

Move along, citizen! Nothing to see here.

Läste det här i dagstidningarna idag.

Ja de där utlänningarna kan man ju inte ha här, så det är väl bra om polisen kontrollerar id-handlingar för samtliga i bilen när de ändå sätter upp vägspärrar för att kontrollera nykterheten på vägarna. För det är ju såklart därför de satte upp vägspärren.

Det vet man ju hur onda de där människosmugglarna är. Så det är ju bra att de letar efter flyktingar som inte har uppehållstillstånd. Så att de kan skickas tillbaks. För att de som organiserat deras resa hit och tjänat pengar på det är onda. Och det förstår ju vem som helst att om man betalat så mycket för att få sitta i en container med risk att kvävas eller en överfylld fiskebåt med risk att drunkna så är man inte en riktig flykting, så vi som röstat fram sossar eller högerpartier behöver inte ha dåligt samvete när piketstyrkan griper dom och skickar tillbaks dom till det där landet med det konstiga namnet.

Och om de kontrollerar min legitimation där jag sitter i baksätet vet jag ju att det är för att de inte alltid kan avgöra om jag är svensk eller utlänning. Men om jag har rent mjöl i påsen, eller kanske menar jag vita gener i pungen, har jag ju inget att oroa mig för eller hur?

Ja, det är så jag tänker, med sarkasm i tonfallet, när jag läser om det övervakningssamhälle de flesta i Sverige applåderar fram. Trist nog fungerar inte ironi när de flesta faktiskt inte uppfattar ironin utan iställer ser hållbara argument.

Men jag anstränger mig för att inte luras. Jag är inte så säker på att opinionen är så vidrig som massmedia påstår. Jag måste tänka så för annars kommer jag att bli bitter och förakta folk i allmänhet på riktigt. Och det låter jävligt trist.

Men faktum kvarstår. Hur gärna lärare, kvällspress, populärhistoriker eller amatörpsykologer än vill få Tredje Riket att vara en ensam galnings verk så röstade en tredjedel av de röstberättigade i Tyskland på den där snubbens parti (och stödet var stort även bland svenskar). Och även om det fanns ett stort och aktivt motstånd från olika håll så struntade de allra flesta i att detta motstånd tystades med våld och repression - de hade inte dagens teknik utan använde lite mer uppenbart brutala metoder än vad som är nödvändigt idag.

Så ja, jag tycker mig ha rätt att vara orolig för utvecklingen.

1 kommentar:

Charlotte W sa...

Ja det är vidrigt. Vidrigt vidrigt vidrigt vidrigt.