16 maj 2007

Kartläggning

Eftersom Pandora stängt för oss i Europa kollade jag upp last.fm som jag hört talas om. De visade sig ha ett litet program som kontrollerar vad man lyssnar på på sin dator och sparar denna information i sin databas. Efter ett tag kan man jämföra sin smak med andras och även få tips av databasen.

Man kunde också få en lista på vad man senast lyssnade på som man kunde lägga på sin blogg, vilket jag naturligtvis gjorde.

Jag tycker det är lustigt att jag som försöker påpeka hur övervakning och kartläggning av individen blir (är) ett allt större hot så lättvindigt hoppar på ännu en kartläggning av mina konsumtionsmönster. Fast inte konstigt - jag upplever ju detta som ett nöje och framför allt ingår jag ett avtal där jag går med på kartläggningen.

Inga kommentarer: