31 augusti 2008

Koka ägg

Min stationära dator har några år på nacken nu och klarar inte de senaste spelen. Att köpa en ny skulle bli riktigt dyrt, men så kom jag på att man ibland kan lyckas byta ut delar i datorn. Det gav jag mig på.

Jag köpte ett nytt grafikkort och beställde mer internminne. Kortet blev av fel sort, och hade annan sorts kontakt än det som redan satt i datorn. Jag fick som tur var byta det, och fick då pengar över på tillgodokvittot. Jag spontanvalde lite blandat skit, bland annat en äggkokare för en hundring.

Nu håller jag på att lära mig översätta graderingen på äggkokaren till verklighetens villkor. Till exempel vet jag nu att "sju hårdkokta ägg" betyder "två näst intill helt helkokta ägg". "Ett hårdkokt ägg" betyder "ett ägg hårt som sten och torrt som fnöske".

Inga kommentarer: