11 april 2008

Håll rent


Hemma hos er själva

3 kommentarer:

Anonym sa...

Sent påkommet, men jag läste helt nyligen din kommentar från 2006 ang. Fredrik Ekelunds intressanta inlägg om bakgrunden till Sverigedemokraternas framgångar. Eftersom du uppenbarligen är en mycket okunnig (och till lika politiskt korrekt person) vill jag bara anföra följande. 1950 var antalet anmälda brott i detta land ca. 195 000. 2007 var samma siffra 1,3 miljoner (!). Säger väl en hel del om samhällsutvecklingen sedan 50-talet, eller vad tycker du? Sedan stämmer det i och för sig att det inte har skett någon avsevärd ökning sedan 1990 av den totala brottsligheten, men det är väl knappast någon större tröst? Antalet polisanmälningar rörande våldsbrott (3 kap. BrB) har ökat rätt väsentligt under de tio senast åren och där kan man se att Malmö-regionen har en ökning som ligger klart över genomsnittet (källa: Brå). Visst är det jobbigt med fakta när man är politiskt korrekt, eller vad säger du?

/Lasse i Stockholm

Puckohue sa...

Att: enkla förklaringar/lösningar är ett av den anti-intellektuella populismens kännetecken.

Du verkar svara på något jag aldrig sagt. Eller vad är det du svarar på? Har jag sagt att antalet anmälda brott inte ökat? Varför kommenterar du inte i det inlägg du kommenterar?

Hursomhelst. Antal anmälda brott är inte samma sak som antal brott. Jag tror exempelvis det är betydligt vanligare att anmäla våldtäkt, miljöbrott eller en snyting på näsan idag än det var 1950.

Jag kan förresten redan nu säga att jag troligen inte kommer att lägga någon mer energi på att debattera det här med dig. Starta din egen blogg eller något om du tycker du vill säga något.

Anonym sa...

Du uppgav att brottsligheten inte hade ökat, vilket alltså är helt fel. Antal anmälda brott är givetvis inte detsamma som antalet faktiska brott, men utgör självfallet en mycket bra indikator på den faktiska brottsligheten (vilket också Brå framhäver). Mitt enda syfte med mitt inlägg var att påvisa att du är okunnig och försöker släta över att brottsligheten idag (till skillnad för hur det var för 50-60 år sedan) är ett mycket stort samhällsproblem. Detta för att du, i likhet med dina politiskt korrekta bröder och systrar, förgäves försöker påvisa hur fantastiskt vår moderna, multikulturella, pissliberala tillvaro är.

/Lasse i Stockholm